vrijdag 19 september 2008

De marginale driehoek


Als ze me vragen waar ik woon zeg ik al 2 jaar (met lichte schroom) "Aarschot".
Als je dan een "que" krijgt probeer je het met "het Hageland ge weet wel".
Na een niet begrijpende blik ga ik verder met "in de buurt van Werchter (Werchter zoals in Rock-Werchter)".
Nog niet?
"Tussen Leuven en Diest?"
En als er dan nog mensen zijn die hun wenkbrauwen optrekken en hun voorhoofd fronsen dan laat ik horen dat ik eigenlijk feitelijk in "de marginale driehoek" woon.
Een blik vol ongeloof, een meewarig knikje, een grijns, ... ik heb het allemaal al gezien. De aars-schot-grapjes hebben we ook al gehoord.

Neen lieve mensen het wonen in Aarschot is absoluut OK.

Aarschot wordt niet voor niets de "parel van het Hageland" genoemd. Het is hier schoon (zoals in mooi), er is actie voor jong en oud (en dan heb ik het niet over "de zaal" maar wel over de kinderhoogdag, en fietseling en het CC Gasthuis) enz ...

Voor wie van wandelen en/of fietsen houdt: zeker de moeite waard!!

Trouwens dat van "de marginale driehoek" stond een hele tijd op Wikipedia:

"De marginale driehoek is een volkse benaming voor het geografisch gebied in Vlaams-Brabant tussen Diest, Aarschot en Tienen, maar niet zelden worden gehuchten aan de rand ook gerekend tot de driehoek. Inwoners zijn vaak het onderwerp van spot in de stad Leuven en worden dikwijls (ten onrechte) gerekend tot de lagere sociale klasse.

Het stereotype omtrent de plaatselijke cultuur is dat zij vooral draait rond voetbal, het ombouwen ("tunen") van wagens en uitgaan waarbij de uitgaanstendensen gevolgd worden (gabberen, hakken, jumpen). Het jumpen (is trouwens groot geworden binnen de marginale driehoek, voornamelijk in de Stadsfeestzaal in Aarschot (ook wel 'De Zoal' genoemd). De jeugd heeft verder een voorkeur voor merkkledij, designerdrugs zoals ecstasy en is laaggeschoold, althans, zo wil het cliché.

De legende wil dat Napoleon voor hij de slag van Waterloo aanving alle manschappen verzocht die niet geschikt waren voor de veldslag (i.e. die te dom waren) om zich hier terug te trekken"


Afbeelding via Google maps (Jakkes): http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/small/1283836.jpg

3 opmerkingen:

Pieterjan zei

Zeer herkenbaar :-)

Anoniem zei

Wat is er marginaal aan jumpen,zelfs kinderen van 8 - 10 jaar jumpen erop los in jeugdbewegingen ,scholen e.d.
Aarschot is een mooie, gezellige stad in het Hageland en wij mogen er fier op zijn dat het jumpen hier groot is geworden.

een handvol zei

Ah Willy, dat moet ge aan die van Wikipedia vragen (als ge ze ooit vindt) ;).
groetjes